Wednesday, July 17, 2013

Kerrankin Suomeksi

Päätin tänään kirjoittaa myös suomeksi, vaikka suuri kynnys minulla on edelleen. Kynnys tulee minun riittämättömyyden tunteesta. Pelkään että en osaa tarpeeksi hyvin, ja pelkään tehdä virheitä. Mitäköhän ihmiset ajattelevat kun suomenkieleni on täynnä kielioppi virheitä? Joka tapauksessa, lopputulos on se, että en kirjoita suomeksi lähes ollenkaan.

Mutta samanaikaisesti kun myönnän tämän, olen myös se sama ihminen joka aina sanoo muille

"Älä välitä mitä muut ajattelee...seura sydäntäsi...tee niin kuin sinusta tuntuu oikealta. Tärkein on yrittää, ja elää elämäsi niin, että et tule katumaan mitä et ole uskaltanut kokeilla!"

Olen ehkä parempi antamaan neuvoja kun seuraamaan niitä.

Monet ihmiset on minulle lähin aikoina sanonut että he joskus katosvat tätä blogia, ja tykkäävät kuvista, mutta ei saa kiinni mistä kirjoitan koska eivät osaa englantia.

Minä kuulen tämän hyvin usein, (viimeksi lauantaina torilla...hei tas Veijo!) mutta en ole tehnyt asian eteen juuri mitään, koska pelko riittämättömyydestäni tässä asiassa on ollut liian kovaa.

No, nyt päätin muuttaa tapani ja yrittää seurata omia neuvojani.

Riittämättömyyden tunne on aihe joka on moneelle suomalaisille tuttu - ja niin monet asiat jää tekemättä, sanomatta ja kokematta juuri tämän pelon takia. Tänään minä päätin että tämä on turhaa pelkoa.

Jokainen meistä joka on joskus menettänyt tärkeän ihmisen, tietää kuinka lyhyt ja hauras elämä oikeasti on. Minä ainakin tiedän sen. Elämä voi päättyä koska tahansa, joten on pakko tarttua kiinni siihen kun tässä vielä ollaan.

Pelkoja virheistä ja epäonnistumisesta ovat normaali osa elämästä. Mutta omasta mielestäni on parempi yrittää... ja ottaa sen epäonnistumisen riski kuin ei yritä ollenkaan. Itse ainakin arvostan paljon enemmän ihmiseä jotka ottavat riskit (vaikka ei aina onnistuisivatkaan) kun he jotka elää jatkuvassa pelossa eikä tee juuri mitään.

Joten tässä se on. Pieni kirjoitus suomeksi. Korjaamatta, mutta aito. Kukaan meistä ei voi olla enempää kun se, mitä me oikeasti ollaan, mutta sekin on ihan ok.

 Hyvää päivänjatkoa kaikille.

4 comments:

Anonymous said...

Ymmärrät sitten varmaan senkin kuinka vaikeaa meille, kielen harrastelun kautta oppineille on kirjoittaa englanniksi kommentteja sekä muutakin.
Kyösti

Anonymous said...

Sieltä se tuli, Kyöstiltä, asia joka varmasti tulee lukijalle ensiksi mieleen! No, ehkä tämä osaltaan alentaa 'kynnystä' taas kommentoida enkun kielel..
Heikki

Anonymous said...

Hei Jody

Se miten sanomme tai kirjoitamme ei ole tärkeintä, vaan ymmärretyksi tuleminen.
Ja ihminen itse omana persoonanaan
on tärkeä.
Ja sinä jos kuka olet aito Ihminen isolla kirjaimella.

Terv. Marja-Leena

jodymerelle said...

Aina Marja-Leena puhut niin kauniisti. Olette Karin manssa minulle erittäin tärkeitä molemmat!